Rezeki blogging..tq 4 klik

Friday, October 22, 2010

korang makan tak makanan yang ank x abiskan???

Betul ke korang...ibubapa tak boleh makan lebihan makanan anak?
sebelum ni aku de terbaca pasal ini..so hari ni aku cari balik maklumat tersebut
sebabnye aku selalu je makan makanan ank2 aku klo x abis..nak2 plak makan kat kedai..x abis ..sayang oii..rezeki tu..hehe. Tapi tadi teringat balik...rsenya elok aku x makan kot. Apa pendapat korang??

Aku amik info ni dari
http://ohislam.com

Fadzilah Kamsah: Makan lebihan nasi ibu atau anak.
Assalammualaikum.

Masa saya kecik-kecik dulu, mak selalu sangat suruh saya habiskan belen belen (sisa-sisa) nasi yang dia makan dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah, mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa, mesti ada sikit belen. Tapi taklah selalu, secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu.

Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan either belen makanan mak atau abah. Tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan. Kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain. Samada kami perasan atau tidak. So satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak. 

Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri (arwah tok perempuan kami sebelah abah). Kata mak, supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapa. Dan saya sendiri akui kesannya. Makin umur kita meningkat, hati kita senantiasa belas tengok mak bapa kita yang makin tua itu.

Kalau kena marah, kena tengking, memang kami adik beradik diam membisu jer lah. Namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul. Mak pesan, dah ada anak sendiri esok… jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak. Samalah ceritanya dan mak kata juga, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua, dia akan selawat 3x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik.

Guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat Maghrib ialah mereka-mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka. Solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu Maghrib. Kalau ada lebih dari seorang anak, suruh seorang azan dan seorang Qiam. Kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat.

Ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang. Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jemaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya. Inilah yang paling berkesan sekali. Tak caya try buat. Solat jemaah dengan anak-anak tiap kali Maghrib…dapat semua waktu lagi baik. Sangat besar ‘rahsia’ peranan dapur dan juga kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu Maghrib.

“Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita”. Just to ambil iktibar untuk mendidik diri dan family. Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! Good if we can remind each other because in Rasulullah’s last sermon, baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others and those to others again and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly.

Yang baik datang dari Allah dan yang kurang itu is from my weaknesses. Do import this knowledge; you’ll lose nothing.


terlalu banyak kelemahan diri dalam mendidik ank2..sebab itu aku perlu mencari ilmu mendidik supaya rebung x menjadi buluh ketika saat kita mau lenturkan...Ya Allah permudahkan la aku dalam mendidik ank2..terangilah hati ank2 ku supaya menjadi ank2 yang soleh ..amin

4 comments:

lydzar said...

tengok pada ape jenis makanan tu. kalau eskrem atau pon twisties, mmg akan habis kan laaa..hehe

kalau makan kt kedai, mama share ngn HMs sbb dorang kecik lagi.

Huzn said...

org tua2 kata kalau kita makan sisa anak2 nnti kita akan sentiasa tunduk kehendak anak2.
pada aku, aku akan amik mana yg lebih mudarat:
1.makanan x abis,dibiarkan = pembaziran+dosa+kawan syaitan.
@
2.makan sisa anak = "kemungkinan" esok besar asik dgr ckp anak.

dan aku akan amik yg no.1 sbb yg kedua tu adalah 'kemungkinan' dan belum tentu akan berlaku dan tiada bukti yg signifikan antara keduanya itu(cewah...ayat tunjuk pandai...hahahaha)

dan pada aku anak2 yg taat dtg dari keluarga yg stabil,penuh kasih sayang,didikan dunia dan akhirat yg sempurna.seawal usia kena tanam iman dari diri mereka.yg penting diri kita sbg ibu bapa yg kena tunjuk contoh yg boleh dia jadikan idola.kita sdri lah yg mencorak kan mereka.disamping doa yg tidak putus2.apalah salahnya esok kalau anak2 besar dia tegur kita pada perkara kebaikan kita menerima dgn hati yg terbuka.itu bukan bermakna kita tunduk pada anak2 kan?

aku pun ibu yg tingtong jugak...bukannya baik benor...ckp buleh ler..hehehe

kemma said...

betui kata hang ruhul..aku ni sll sgt makan makanan ank2 aku yg x abis..bila ank2 x dgr cakap aku..aku jadi rsau.tu yg pk macam2.

kuntumz said...

wah ruhul leh jadikpakar motivasi nii..
btoi jgk kata2 ruhul tu...yg pasti klo membazir adalah amalan syaitan...

Friday, October 22, 2010

korang makan tak makanan yang ank x abiskan???

Posted by kemma at 12:00 PM
Betul ke korang...ibubapa tak boleh makan lebihan makanan anak?
sebelum ni aku de terbaca pasal ini..so hari ni aku cari balik maklumat tersebut
sebabnye aku selalu je makan makanan ank2 aku klo x abis..nak2 plak makan kat kedai..x abis ..sayang oii..rezeki tu..hehe. Tapi tadi teringat balik...rsenya elok aku x makan kot. Apa pendapat korang??

Aku amik info ni dari
http://ohislam.com

Fadzilah Kamsah: Makan lebihan nasi ibu atau anak.
Assalammualaikum.

Masa saya kecik-kecik dulu, mak selalu sangat suruh saya habiskan belen belen (sisa-sisa) nasi yang dia makan dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah, mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa, mesti ada sikit belen. Tapi taklah selalu, secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu.

Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan either belen makanan mak atau abah. Tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan. Kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain. Samada kami perasan atau tidak. So satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak. 

Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri (arwah tok perempuan kami sebelah abah). Kata mak, supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapa. Dan saya sendiri akui kesannya. Makin umur kita meningkat, hati kita senantiasa belas tengok mak bapa kita yang makin tua itu.

Kalau kena marah, kena tengking, memang kami adik beradik diam membisu jer lah. Namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul. Mak pesan, dah ada anak sendiri esok… jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak. Samalah ceritanya dan mak kata juga, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua, dia akan selawat 3x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik.

Guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat Maghrib ialah mereka-mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka. Solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu Maghrib. Kalau ada lebih dari seorang anak, suruh seorang azan dan seorang Qiam. Kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat.

Ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang. Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jemaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya. Inilah yang paling berkesan sekali. Tak caya try buat. Solat jemaah dengan anak-anak tiap kali Maghrib…dapat semua waktu lagi baik. Sangat besar ‘rahsia’ peranan dapur dan juga kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu Maghrib.

“Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita”. Just to ambil iktibar untuk mendidik diri dan family. Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! Good if we can remind each other because in Rasulullah’s last sermon, baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others and those to others again and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly.

Yang baik datang dari Allah dan yang kurang itu is from my weaknesses. Do import this knowledge; you’ll lose nothing.


terlalu banyak kelemahan diri dalam mendidik ank2..sebab itu aku perlu mencari ilmu mendidik supaya rebung x menjadi buluh ketika saat kita mau lenturkan...Ya Allah permudahkan la aku dalam mendidik ank2..terangilah hati ank2 ku supaya menjadi ank2 yang soleh ..amin

4 comments on "korang makan tak makanan yang ank x abiskan???"

lydzar on October 22, 2010 at 12:29 PM said...

tengok pada ape jenis makanan tu. kalau eskrem atau pon twisties, mmg akan habis kan laaa..hehe

kalau makan kt kedai, mama share ngn HMs sbb dorang kecik lagi.

Huzn on October 23, 2010 at 9:08 AM said...

org tua2 kata kalau kita makan sisa anak2 nnti kita akan sentiasa tunduk kehendak anak2.
pada aku, aku akan amik mana yg lebih mudarat:
1.makanan x abis,dibiarkan = pembaziran+dosa+kawan syaitan.
@
2.makan sisa anak = "kemungkinan" esok besar asik dgr ckp anak.

dan aku akan amik yg no.1 sbb yg kedua tu adalah 'kemungkinan' dan belum tentu akan berlaku dan tiada bukti yg signifikan antara keduanya itu(cewah...ayat tunjuk pandai...hahahaha)

dan pada aku anak2 yg taat dtg dari keluarga yg stabil,penuh kasih sayang,didikan dunia dan akhirat yg sempurna.seawal usia kena tanam iman dari diri mereka.yg penting diri kita sbg ibu bapa yg kena tunjuk contoh yg boleh dia jadikan idola.kita sdri lah yg mencorak kan mereka.disamping doa yg tidak putus2.apalah salahnya esok kalau anak2 besar dia tegur kita pada perkara kebaikan kita menerima dgn hati yg terbuka.itu bukan bermakna kita tunduk pada anak2 kan?

aku pun ibu yg tingtong jugak...bukannya baik benor...ckp buleh ler..hehehe

kemma on October 23, 2010 at 1:53 PM said...

betui kata hang ruhul..aku ni sll sgt makan makanan ank2 aku yg x abis..bila ank2 x dgr cakap aku..aku jadi rsau.tu yg pk macam2.

kuntumz on October 25, 2010 at 11:25 AM said...

wah ruhul leh jadikpakar motivasi nii..
btoi jgk kata2 ruhul tu...yg pasti klo membazir adalah amalan syaitan...

 

©2009 da tru luv | by TNB