Rezeki blogging..tq 4 klik

Monday, October 25, 2010

As sakinah...rsenya johor je ade

Salam pagi isnin tok sume :)

Ade yg monday blues kew???ke tengah pk bestnye klo cuti lagi..x pon geramm betoll ngn pagi ni..bla..bla..
besala adat kehidupan ada yg indah ada yg suram..apepon hidup mesti ada tujuan..:D melalut plak pepagi ni..sure korang bosan ekk..:D
Aku nak cite pasai program hari Ahad yg amat berkesan kat hati aku..program ni diadakan kat masjid Tmn Tampoi Indah..dekat sgt ngn umah aku..jln kaki je pegi.

Adam ikot rombongan tadikanya ke Petrosains n Muzeum di Jb ni jer..Kul 8pg aku dah hantar dia ke tadika n pas dia naik bas aku balik n singgah bl sarapan. Pas sarapan dalam kul 9 pagi aku, kakak n ammar dah siap2 nak pergi masjid tuk Program Pengamalan Sakinah(program pembangunan kejiranan lestari 2010). Dalam program tu ada majlis menamakan anak, majlis bercukur rambut, khatam al-quran, aqiqah n penyerahan taklif.

Aku rse program sakinah ni hanya ada di negeri johor je..tempat korang ade tak???aku rse kat perak negeri aku ..xde program ni. Apepon pada aku program ni amat bermanfaat terutamanya utk golongan ank2 kita.

Sesampai je aku kat masjid, ceramah tentang Modul keluarga Sakinah dah start...sebaikla Ammar pon x meragam ..so blehla dgr dengan aman. Dalam masa yg sama majlis cukur jambul pon berjalan serentak..klo x salah aku 8 baby telah dibotakkan kepalanya..cute sgt. aku x berpeluang nak snap pic pon sbb duduk dalam masjid n mmg x berpeluang lsg coz bizi ngn ammar yg baru dapat kaki.

Selepas tu ada sesi minum pagi n disambung semula dengan perarakan bagi ank2 yg menyertai majlis khatam Al Quran dan penyerahan taklif.
Selepas khatam Al Quran, majlis penyerah taklif berlangsung..apa itu penyerahan taklif dalam program sakinah ini???
Rsenya klo sesape yang berkahwin dengan warga Johor dah meghadapinya mse akad nikah ..kan..kan

Apa itu penyerahan taklif???
Penyerahan taklif adalah sesuatu yang penting dan perlu dilakukan seorang wali/bapa kepada anaknya yang baru memasuki alam baligh, ini bagi menunaikan rasa tanggungjawab ke atas apa yang dilakukan oleh dirinya sebagai seorang muslim ke atas baik buruk sesuatu perbuatan sama ada pahala dan dosa yang mereka lakukan.

Sayu n hiba sgt mse penyerahan taklif berlangsung..walaupon ank2 aku lom layak lagi nak jadi peserta ( ank2 berumur 9 tahun keatas je yg bleh jadi peserta) tapi aku betul2 x tahan bila Ustazah mula memberi arahan supaya ibu bapa duduk berdepan dengan ank2..lutut sesama lutut ditemukan dan diminta memandang wajah ank dengan penuh kasih sayang...korang waktu ni dah mula rse sebak dan pilu..(waktu aku type en3 ni pon bergenang airmata teringat program siang tadi)
Bila ustazah mula membaca lafaz penyerahan taklif ..rse sebak menyelubungi seisi masjid..juraian air mata menitis dari setiap yang bergelar ayah ibu dan anak2...ni aku serta kan lafaz penyerahan taklif yang di baca oleh ibu bapa..dan lafaz taklif bagi ank2

Penyerahan Taklif ini dilakukan oleh ibubapa atau penjaga kepada anak yang telah baligh dengan disaksikan oleh ahli keluarga, saudara-mara dan tetamu yang hadir di dalam majlis tersebut. Ada pun lafaz penyerahan Taklif (Tanggungjawab) adalah seperti berikut:
“Kamu …………………………………………… pada saat ini telah mencapai umur akil baligh dan ke atasmu tertanggunglah segala kewajipan syara’, iaitu menyempurnakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya.
Bagi kamu ganjaran pahala di atas amal kebajikan dan ke atasmu dosa di atas segala amal mungkar dan keji.
Mulai saat ini, kamu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas diri kamu dan mudah-mudahan Allah memberi kekuatan kepada kamu Amin.”
 Kemudian si anak akan melafazkan taklif berikut
Setelah itu pihak anak akan menerima penyerahan tersebut dengan lafaz seperti berikut :
“Dengan ini saya ……………………………………. Bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada ayahanda dan bonda di atas khidmad bakti dan pengorbanan yang selama in diberikan kepada saya. Oleh itu, mulai saat ini, saya menerima penyerahan taklif dan saya berjanji untuk menyempurnakan tanggungjawab tersebut dengan sebaik-baiknya, Insyaallah seterusnya saya mengharapkan doa restu daripada ayahanda dan bonda”.
Setelah selesai anak menerima penyerahan, doa akan dibacakan oleh ibubapa atau orang yang diamanahkan mengetuai majlis tersebut dengan bacaan doa berikut :
“Ya Allah wahai tuhan kami, kami memuji ke hadratMu dengan pujian yang tidak terkira dan bersyukur dengan syukur yang tidak terhingga atas limpah kurniaMu dengan zuriat dan keturunan yang mana pada hari ini sampai masa dan ketikanya tanggungjawab dan taklif telah diletakkan ke atas diri ………………………………….
Ya Allah wahai tuhan kami, sesungguhnya dikau tidak memberati seseorang itu melainkan apa yang terdaya olehnya. Oleh itu berikanlah pahala kebaikan yang diusaha olehnya dan ampunilah mereka jika maksiat, kemungkaran dan kealpaan yang dilakukannya.
Ya Allah wahai tuhan kami, janganlah engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami melakukan kesilapan. Ya Allah janganlah engkau bebankan kepada kami hebanan yang berat sebagaimana engkau telah bebankan kepada orang yang terdahulu daripada kami. Janganlah engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya serta ampunilah dosa kami dan berikanlah kami rahmat, sesungguhnya engkaulah sebaik-baik pemberi rahmat”.
“Ya Allah wahai tuhan kami, kurniakanlah kepada kami pasangan dan zuriat keturunan yang menyejukkan mata dan jadikan kami pemimpin bagi orang-orang bertakwa”.
“Ya Allah wahai tuhan kami, jadikanlah apa kiranya majlis penyerahan taklif …………………………………sebagai majlis yang dirahmati serta keredhaan dan keberkatan yang berterusan dan perhimpunan yang sentiasa mendatangkan kebaikan serta kebajikan dan perpisahan kami selepas ini pula sebagai perpisahan yang terpelihara yang mendapat maghfirah serta keampunanMu.
Ya Allah, kepadaMu jua doa kami mohon diperkenan dan diterima”.
 Sewaktu lafaz taklif berlangsung aku sedang meriba Ammar yg tido..x kesampaian niat aku nak merakam video n gambar untuk di share kn disini... 

Apepon  aku sangat bertuah dapat melibatkan diri dalam program sebegini..n aku nak sgt tengok kakak n adik khatam alquran dalam majlis beramai-ramai macam ini..insya'allah.

Lepas penyampaian sijil n cenderahati..jamuan tengahari berlangsung...Hidangan yang sgt aku rindui iaitu makan dalam dulang.
Last aku makan dalam dulang mse aku sek agama zaman sekolah rendah dulu...rindunya saat makan berdulang ni. so tadi dapatla aku makan dalam dulang nasi minyak berlaukkan dalca daging lembu yang ditumbangkan untuk majlis aqiqah dalam program ini.

Aku cam plan nak beli dulang gakla...aku nak makan lam dulang ngn ank2..hihi
banyak kebaikan tu.......antaranya x payah basuh pinggan hehe:P

3 comments:

BUNGA said...

salam..
seronoknya join program mcm ni.. InsyaAllah nak join jugak nnt bila blk malaysia nnt..
thanks sharing yer. br saya tahu program sakinah tu ygsbnrnya mcm mana :)

mekchu said...

kat n9 ni tak pernah dgr lagik..

Huzn said...

ma..aku pun nak beli dulang lah...nak makan ngan budak2 nih...bagus idea hang....hahaha...betoi la dah lama x makan ngan dulang...best la...last aku makan masa join program apa tah...sem 1 kat upm...program MPI kot...masa tu aku ikut yah x silap...

Monday, October 25, 2010

As sakinah...rsenya johor je ade

Posted by kemma at 2:15 AM
Salam pagi isnin tok sume :)

Ade yg monday blues kew???ke tengah pk bestnye klo cuti lagi..x pon geramm betoll ngn pagi ni..bla..bla..
besala adat kehidupan ada yg indah ada yg suram..apepon hidup mesti ada tujuan..:D melalut plak pepagi ni..sure korang bosan ekk..:D
Aku nak cite pasai program hari Ahad yg amat berkesan kat hati aku..program ni diadakan kat masjid Tmn Tampoi Indah..dekat sgt ngn umah aku..jln kaki je pegi.

Adam ikot rombongan tadikanya ke Petrosains n Muzeum di Jb ni jer..Kul 8pg aku dah hantar dia ke tadika n pas dia naik bas aku balik n singgah bl sarapan. Pas sarapan dalam kul 9 pagi aku, kakak n ammar dah siap2 nak pergi masjid tuk Program Pengamalan Sakinah(program pembangunan kejiranan lestari 2010). Dalam program tu ada majlis menamakan anak, majlis bercukur rambut, khatam al-quran, aqiqah n penyerahan taklif.

Aku rse program sakinah ni hanya ada di negeri johor je..tempat korang ade tak???aku rse kat perak negeri aku ..xde program ni. Apepon pada aku program ni amat bermanfaat terutamanya utk golongan ank2 kita.

Sesampai je aku kat masjid, ceramah tentang Modul keluarga Sakinah dah start...sebaikla Ammar pon x meragam ..so blehla dgr dengan aman. Dalam masa yg sama majlis cukur jambul pon berjalan serentak..klo x salah aku 8 baby telah dibotakkan kepalanya..cute sgt. aku x berpeluang nak snap pic pon sbb duduk dalam masjid n mmg x berpeluang lsg coz bizi ngn ammar yg baru dapat kaki.

Selepas tu ada sesi minum pagi n disambung semula dengan perarakan bagi ank2 yg menyertai majlis khatam Al Quran dan penyerahan taklif.
Selepas khatam Al Quran, majlis penyerah taklif berlangsung..apa itu penyerahan taklif dalam program sakinah ini???
Rsenya klo sesape yang berkahwin dengan warga Johor dah meghadapinya mse akad nikah ..kan..kan

Apa itu penyerahan taklif???
Penyerahan taklif adalah sesuatu yang penting dan perlu dilakukan seorang wali/bapa kepada anaknya yang baru memasuki alam baligh, ini bagi menunaikan rasa tanggungjawab ke atas apa yang dilakukan oleh dirinya sebagai seorang muslim ke atas baik buruk sesuatu perbuatan sama ada pahala dan dosa yang mereka lakukan.

Sayu n hiba sgt mse penyerahan taklif berlangsung..walaupon ank2 aku lom layak lagi nak jadi peserta ( ank2 berumur 9 tahun keatas je yg bleh jadi peserta) tapi aku betul2 x tahan bila Ustazah mula memberi arahan supaya ibu bapa duduk berdepan dengan ank2..lutut sesama lutut ditemukan dan diminta memandang wajah ank dengan penuh kasih sayang...korang waktu ni dah mula rse sebak dan pilu..(waktu aku type en3 ni pon bergenang airmata teringat program siang tadi)
Bila ustazah mula membaca lafaz penyerahan taklif ..rse sebak menyelubungi seisi masjid..juraian air mata menitis dari setiap yang bergelar ayah ibu dan anak2...ni aku serta kan lafaz penyerahan taklif yang di baca oleh ibu bapa..dan lafaz taklif bagi ank2

Penyerahan Taklif ini dilakukan oleh ibubapa atau penjaga kepada anak yang telah baligh dengan disaksikan oleh ahli keluarga, saudara-mara dan tetamu yang hadir di dalam majlis tersebut. Ada pun lafaz penyerahan Taklif (Tanggungjawab) adalah seperti berikut:
“Kamu …………………………………………… pada saat ini telah mencapai umur akil baligh dan ke atasmu tertanggunglah segala kewajipan syara’, iaitu menyempurnakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya.
Bagi kamu ganjaran pahala di atas amal kebajikan dan ke atasmu dosa di atas segala amal mungkar dan keji.
Mulai saat ini, kamu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas diri kamu dan mudah-mudahan Allah memberi kekuatan kepada kamu Amin.”
 Kemudian si anak akan melafazkan taklif berikut
Setelah itu pihak anak akan menerima penyerahan tersebut dengan lafaz seperti berikut :
“Dengan ini saya ……………………………………. Bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada ayahanda dan bonda di atas khidmad bakti dan pengorbanan yang selama in diberikan kepada saya. Oleh itu, mulai saat ini, saya menerima penyerahan taklif dan saya berjanji untuk menyempurnakan tanggungjawab tersebut dengan sebaik-baiknya, Insyaallah seterusnya saya mengharapkan doa restu daripada ayahanda dan bonda”.
Setelah selesai anak menerima penyerahan, doa akan dibacakan oleh ibubapa atau orang yang diamanahkan mengetuai majlis tersebut dengan bacaan doa berikut :
“Ya Allah wahai tuhan kami, kami memuji ke hadratMu dengan pujian yang tidak terkira dan bersyukur dengan syukur yang tidak terhingga atas limpah kurniaMu dengan zuriat dan keturunan yang mana pada hari ini sampai masa dan ketikanya tanggungjawab dan taklif telah diletakkan ke atas diri ………………………………….
Ya Allah wahai tuhan kami, sesungguhnya dikau tidak memberati seseorang itu melainkan apa yang terdaya olehnya. Oleh itu berikanlah pahala kebaikan yang diusaha olehnya dan ampunilah mereka jika maksiat, kemungkaran dan kealpaan yang dilakukannya.
Ya Allah wahai tuhan kami, janganlah engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami melakukan kesilapan. Ya Allah janganlah engkau bebankan kepada kami hebanan yang berat sebagaimana engkau telah bebankan kepada orang yang terdahulu daripada kami. Janganlah engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya serta ampunilah dosa kami dan berikanlah kami rahmat, sesungguhnya engkaulah sebaik-baik pemberi rahmat”.
“Ya Allah wahai tuhan kami, kurniakanlah kepada kami pasangan dan zuriat keturunan yang menyejukkan mata dan jadikan kami pemimpin bagi orang-orang bertakwa”.
“Ya Allah wahai tuhan kami, jadikanlah apa kiranya majlis penyerahan taklif …………………………………sebagai majlis yang dirahmati serta keredhaan dan keberkatan yang berterusan dan perhimpunan yang sentiasa mendatangkan kebaikan serta kebajikan dan perpisahan kami selepas ini pula sebagai perpisahan yang terpelihara yang mendapat maghfirah serta keampunanMu.
Ya Allah, kepadaMu jua doa kami mohon diperkenan dan diterima”.
 Sewaktu lafaz taklif berlangsung aku sedang meriba Ammar yg tido..x kesampaian niat aku nak merakam video n gambar untuk di share kn disini... 

Apepon  aku sangat bertuah dapat melibatkan diri dalam program sebegini..n aku nak sgt tengok kakak n adik khatam alquran dalam majlis beramai-ramai macam ini..insya'allah.

Lepas penyampaian sijil n cenderahati..jamuan tengahari berlangsung...Hidangan yang sgt aku rindui iaitu makan dalam dulang.
Last aku makan dalam dulang mse aku sek agama zaman sekolah rendah dulu...rindunya saat makan berdulang ni. so tadi dapatla aku makan dalam dulang nasi minyak berlaukkan dalca daging lembu yang ditumbangkan untuk majlis aqiqah dalam program ini.

Aku cam plan nak beli dulang gakla...aku nak makan lam dulang ngn ank2..hihi
banyak kebaikan tu.......antaranya x payah basuh pinggan hehe:P

3 comments on "As sakinah...rsenya johor je ade"

BUNGA on October 25, 2010 at 2:33 AM said...

salam..
seronoknya join program mcm ni.. InsyaAllah nak join jugak nnt bila blk malaysia nnt..
thanks sharing yer. br saya tahu program sakinah tu ygsbnrnya mcm mana :)

mekchu on October 25, 2010 at 8:28 AM said...

kat n9 ni tak pernah dgr lagik..

Huzn on October 25, 2010 at 9:52 AM said...

ma..aku pun nak beli dulang lah...nak makan ngan budak2 nih...bagus idea hang....hahaha...betoi la dah lama x makan ngan dulang...best la...last aku makan masa join program apa tah...sem 1 kat upm...program MPI kot...masa tu aku ikut yah x silap...

 

©2009 da tru luv | by TNB