Rezeki blogging..tq 4 klik

Thursday, August 26, 2010

Peluh dingin..betui ke jawapan aku ni

Kakak baru balik dari sekolah agama pukul 4 td, lepas salin baju dia baring2 kat sebelah aku. Sian jugak tengok, ye la dah le musim panas puasa plak tu..xpela selagi dia tahan aku akan terus bagi galakan :)

Tetiba dia tanya aku,
kakak: mama, haid tu ape?
mama: nape? kakak blaja kat sek agama td ke?
kakak: a'ah, ustazah kata kalau haid kna mandi"
mama:haid tu darah yg kluar melalui tut...itu tandanya kita ni..org ppuan dah jd org dewasa..kna jaga kbersihan, kn ade rsa malu, haid tu.yg selalu mama pakai kotex tu..kan tiap2 bulan mama cakap mama uzur pastu xleh nak semayang n ajar kakak n adik baca iqra'
kakak:oww..yg kencing kuar darah tu ke?yg kna pakai pampers tu ehh?"
Akhirnya pada usia 7 tahun anak aku dah mula bertanya pasal ni. Takut pon ade takut salah jawab. Aku ingat benti kat situ je, dia tnya lagi
kakak: mama org laki ade haid tak?
mama: xde, ppuan je
kakak: ustazah kata ada..nmanya manis..klo manis kluar kna mandi jugak"
nak tergelak plak aku..manis??? bukan manis la kakak mani..
kakak:mani tu apa mama?
mama:???? blank xtau nak ckp camne :P
mama:mcm air kencing jugak........:P ok ke jawapan aku ni???..adoiii xtau nak jawab ni..
Sebaikla soklan2 itu berhenti disitu je..tapi sebelum ni dia ade tanya gak..
kakak: mama ..baby keluar ikot bontot ehh mse kat spital..
mama: ishhss..spe cakap?kluar ikot perut
kakak:xde pon jahit kat perut mama
mama:dah ilang la ..sbb tu kna sapu ubat mse pntg..
hilang kata betul nak menjawab ni.

malam ni c kakak sbok plak bcerita hal haid yg ustazah kat sekolah citekan pada dia dekat adam..adoii..kepochi c adam tu!!!!adam pon dah start tanya tadi.."mama ,klo uzur pakai pampers ke"..rse cam nak marah je..huhu..xske2..

Tapi inila perkembangan yg normal bagi kanak2 kan?tapi aku sgt takut anak2 dapat penerangan yg salah dari kwn2 or org yg cuba rosakkan pemikiran diaorg. Takutnya..dahle gejala moral skg berleluasa..nak2 plak ade je  mcm2 adegan lam drama kat tv. Klo aku tgk movie..bila smpai part romantik2 skit..aku suh tukar channel lain..bukan ape ank2 ske gila tgk part kissing2..siap senyum lagi tu..mmg aku perati je muka diaorg klo time tgk tv.

Serius aku cakap aku takut jugak makin lama anak2 akan tanya soklan yg lebih mencabar..tambah2 mcm berita yg diaorg pon dah bleh faham...mnatau nnti kuar plak soklan seks tu apa mama??mati aku nak jawap. Walauapapon aku mesti prepare, mest cuba terangkan atleast diaorg faham n x tersalah anggap.

Klo korang ade pengalaman menangani soklan2 camni dr ank2 anda..pls la share dgn aku..scary la
kat bawah ni antara pic kakak n adik..diaorg ni mmg kamceng..bila time baik perghh buat aku geram..bila time perang bleh pecah umah..wlauapapon klo diaorg xde wpon shari boleh buat aku sasau..

Permata hati mama n abah..smoga menjadi ank2 yg soleh & solehah



sayang kakak, adik n baby..muahhhhhhh

Mereka bagaikan kembar..x boleh dipisahkan..mna ada kakak kat situ mesti ada adik. Adik pelindung bagi kakak n akan tumbuk org yg cakap kakak gemuk..:P haippp..nak kna la tu







7 comments:

lydzar said...

anak2 kecik lg, so belum tiba saat berdepan dgn soklan2 macam ni..mayb boleh kopipes jawapan kemma nnt kalau hannah dh mula tanya jugak :)

LiFe KaMi said...

budak2 dalam proses belajar..anak2 yg comel..

kuntumz said...

baik tul adam ngan kakak dia..nk jadik bgourd lagi..hehhehe...
kema, dulu aku ingt lagi ms aku umo mcm anak ko..aku tnya mak aku, asai mak tak semnyg??mak aku ckp, sbb hari tu hari jadi dia..hehehhe.kelakar btoi..
bdk skrg ni smkin advance..klo kita dulu umo cam depa mn lah tau apa kan??aku pun tak tau nk ckp apa klo ank aku tnya nti...mgkin nk berguru ngan hang kot..hehhe..

kemma said...

betuila jia..aku x pnh tnya kat mak aku pasai benda ni, tp aku sll curi2 pg tengok pad dl lemari kakak aku..tp aku rse la aku tau sendiri dari blaja kat sekolah n dr kawan2.budak2 skg mmg advance ..naik takut pon ada. hang tau adam cukup alert klo aku dok berdua ngn laki aku kat lam bilik..klo kitaorg kunci pintu..dia akan ketuk smpi buka pastu dok tnya apa mama n abah buat..x puas hati betui dia..rsau aku takut bila bergaul ngn kawan2 dpa tau benda2 yg x elok. mcm2 aku pk jia..tensen pon ada.

A.I.D.A said...

aku pun blaja sendiri..ms tu aku malu sgt bab ni..nasib aku mai period form 1..sempat tnya kwn2 yg kena awai..ms sek ren..kwn aku kena..abis baju dia..dia amik sapu tgn dia pi lap kusi..pastu dia buh sapu tgn dia dlm kocek baju sek..abis merah merata..punggung merah..poket baju merah..pastu dia malu n panik..ada budak laki kata..'haaa..aku tau hg kena apa..'..geram aku..sian kwn aku..

hg ingt dr shatar tu..dia ckp dlm kelas dl..dia ngajo kalo jd parents kena bsedia anak baligh & so on..tp ms anak dia dpt period ptama..bini tak da umah..anak dia nangis tak stop2 bjam2..dia kata dia yg ajor org pun tak tau nak buat apa bila anak dia tnya..kenapa anak dia jd mcm tu..hahahahah..kelakarkan..apa2 pun hg bjaya jgk xplain kat kakak..:P

mekchu said...

comel gile anak kemma ni.. montel kemain.. susah nye nak menjawab kalo anak tya soklan cam tu.. kena ada skill menjawab..

kemma said...

korang..yg paling x blh blah klo dia tnya pasal air mani n bersalin..x tau la nak jawab apa..klo dia tnya psl seks or camna dpt baby..lgla hijau nak menjawabnye :P kna pi cari buku ni wat rujukan..hehe

Thursday, August 26, 2010

Peluh dingin..betui ke jawapan aku ni

Posted by kemma at 12:18 AM
Kakak baru balik dari sekolah agama pukul 4 td, lepas salin baju dia baring2 kat sebelah aku. Sian jugak tengok, ye la dah le musim panas puasa plak tu..xpela selagi dia tahan aku akan terus bagi galakan :)

Tetiba dia tanya aku,
kakak: mama, haid tu ape?
mama: nape? kakak blaja kat sek agama td ke?
kakak: a'ah, ustazah kata kalau haid kna mandi"
mama:haid tu darah yg kluar melalui tut...itu tandanya kita ni..org ppuan dah jd org dewasa..kna jaga kbersihan, kn ade rsa malu, haid tu.yg selalu mama pakai kotex tu..kan tiap2 bulan mama cakap mama uzur pastu xleh nak semayang n ajar kakak n adik baca iqra'
kakak:oww..yg kencing kuar darah tu ke?yg kna pakai pampers tu ehh?"
Akhirnya pada usia 7 tahun anak aku dah mula bertanya pasal ni. Takut pon ade takut salah jawab. Aku ingat benti kat situ je, dia tnya lagi
kakak: mama org laki ade haid tak?
mama: xde, ppuan je
kakak: ustazah kata ada..nmanya manis..klo manis kluar kna mandi jugak"
nak tergelak plak aku..manis??? bukan manis la kakak mani..
kakak:mani tu apa mama?
mama:???? blank xtau nak ckp camne :P
mama:mcm air kencing jugak........:P ok ke jawapan aku ni???..adoiii xtau nak jawab ni..
Sebaikla soklan2 itu berhenti disitu je..tapi sebelum ni dia ade tanya gak..
kakak: mama ..baby keluar ikot bontot ehh mse kat spital..
mama: ishhss..spe cakap?kluar ikot perut
kakak:xde pon jahit kat perut mama
mama:dah ilang la ..sbb tu kna sapu ubat mse pntg..
hilang kata betul nak menjawab ni.

malam ni c kakak sbok plak bcerita hal haid yg ustazah kat sekolah citekan pada dia dekat adam..adoii..kepochi c adam tu!!!!adam pon dah start tanya tadi.."mama ,klo uzur pakai pampers ke"..rse cam nak marah je..huhu..xske2..

Tapi inila perkembangan yg normal bagi kanak2 kan?tapi aku sgt takut anak2 dapat penerangan yg salah dari kwn2 or org yg cuba rosakkan pemikiran diaorg. Takutnya..dahle gejala moral skg berleluasa..nak2 plak ade je  mcm2 adegan lam drama kat tv. Klo aku tgk movie..bila smpai part romantik2 skit..aku suh tukar channel lain..bukan ape ank2 ske gila tgk part kissing2..siap senyum lagi tu..mmg aku perati je muka diaorg klo time tgk tv.

Serius aku cakap aku takut jugak makin lama anak2 akan tanya soklan yg lebih mencabar..tambah2 mcm berita yg diaorg pon dah bleh faham...mnatau nnti kuar plak soklan seks tu apa mama??mati aku nak jawap. Walauapapon aku mesti prepare, mest cuba terangkan atleast diaorg faham n x tersalah anggap.

Klo korang ade pengalaman menangani soklan2 camni dr ank2 anda..pls la share dgn aku..scary la
kat bawah ni antara pic kakak n adik..diaorg ni mmg kamceng..bila time baik perghh buat aku geram..bila time perang bleh pecah umah..wlauapapon klo diaorg xde wpon shari boleh buat aku sasau..

Permata hati mama n abah..smoga menjadi ank2 yg soleh & solehah



sayang kakak, adik n baby..muahhhhhhh

Mereka bagaikan kembar..x boleh dipisahkan..mna ada kakak kat situ mesti ada adik. Adik pelindung bagi kakak n akan tumbuk org yg cakap kakak gemuk..:P haippp..nak kna la tu







7 comments on "Peluh dingin..betui ke jawapan aku ni"

lydzar on August 26, 2010 at 4:45 AM said...

anak2 kecik lg, so belum tiba saat berdepan dgn soklan2 macam ni..mayb boleh kopipes jawapan kemma nnt kalau hannah dh mula tanya jugak :)

LiFe KaMi on August 26, 2010 at 8:15 AM said...

budak2 dalam proses belajar..anak2 yg comel..

kuntumz on August 26, 2010 at 9:59 AM said...

baik tul adam ngan kakak dia..nk jadik bgourd lagi..hehhehe...
kema, dulu aku ingt lagi ms aku umo mcm anak ko..aku tnya mak aku, asai mak tak semnyg??mak aku ckp, sbb hari tu hari jadi dia..hehehhe.kelakar btoi..
bdk skrg ni smkin advance..klo kita dulu umo cam depa mn lah tau apa kan??aku pun tak tau nk ckp apa klo ank aku tnya nti...mgkin nk berguru ngan hang kot..hehhe..

kemma on August 26, 2010 at 11:24 AM said...

betuila jia..aku x pnh tnya kat mak aku pasai benda ni, tp aku sll curi2 pg tengok pad dl lemari kakak aku..tp aku rse la aku tau sendiri dari blaja kat sekolah n dr kawan2.budak2 skg mmg advance ..naik takut pon ada. hang tau adam cukup alert klo aku dok berdua ngn laki aku kat lam bilik..klo kitaorg kunci pintu..dia akan ketuk smpi buka pastu dok tnya apa mama n abah buat..x puas hati betui dia..rsau aku takut bila bergaul ngn kawan2 dpa tau benda2 yg x elok. mcm2 aku pk jia..tensen pon ada.

A.I.D.A on August 26, 2010 at 2:24 PM said...

aku pun blaja sendiri..ms tu aku malu sgt bab ni..nasib aku mai period form 1..sempat tnya kwn2 yg kena awai..ms sek ren..kwn aku kena..abis baju dia..dia amik sapu tgn dia pi lap kusi..pastu dia buh sapu tgn dia dlm kocek baju sek..abis merah merata..punggung merah..poket baju merah..pastu dia malu n panik..ada budak laki kata..'haaa..aku tau hg kena apa..'..geram aku..sian kwn aku..

hg ingt dr shatar tu..dia ckp dlm kelas dl..dia ngajo kalo jd parents kena bsedia anak baligh & so on..tp ms anak dia dpt period ptama..bini tak da umah..anak dia nangis tak stop2 bjam2..dia kata dia yg ajor org pun tak tau nak buat apa bila anak dia tnya..kenapa anak dia jd mcm tu..hahahahah..kelakarkan..apa2 pun hg bjaya jgk xplain kat kakak..:P

mekchu on August 26, 2010 at 3:52 PM said...

comel gile anak kemma ni.. montel kemain.. susah nye nak menjawab kalo anak tya soklan cam tu.. kena ada skill menjawab..

kemma on August 26, 2010 at 5:48 PM said...

korang..yg paling x blh blah klo dia tnya pasal air mani n bersalin..x tau la nak jawab apa..klo dia tnya psl seks or camna dpt baby..lgla hijau nak menjawabnye :P kna pi cari buku ni wat rujukan..hehe

 

©2009 da tru luv | by TNB