Rezeki blogging..tq 4 klik

Wednesday, February 29, 2012

pestime..di urut urut

Ini kisah c Ameer
Hari pertama dia demam
aku terpaksa bg ubat walaupon berat je hati nak bagi...
ubat tu dapat dr klinik mse pi injection utk 2 bln
mse inject alhamdulillah x demam...


Hari pertama Ameer demam..
kepala dia kira panas gakla...susah hati aku
walaupon dah ada anak 4
gelabah tu cam baru ada anak sorang..
bila malam...terkejut je nangis..
siangnya..dia da ok skit...
malam asik terkejut-kejut lagi..
menangis siap terus jerit
takutnya aku..mulala aku dah pk lain..
pepagi buta aku cakap kat en amy suh sesapa yg pandai buatkan air
memang masalah ...sbb aku pon xtau spe yg boleh buatkan air..mmg x kenal..
last2 ..en amy amik kat Ayer Itam...n malam ketiganya aku wat jelum kepala n basahkan muka..
Orang yang buatkan air tu cakap Ameer xde apa2..xda gangguan..
just demam sakit urat...n kna berurut...
dia kata klo kpala panas..bahagian bawah kurang panas ..mmg kna urut..
So mlmnya aku call tukang urut yg urutkan aku mse pas bersalin n minta dia dtg umah esok pagi....sebabnya org jawa selalunya klo ank demam x baik2 mmg diorg bawakan mengurut..
ini kali pertama bagi aku..walaupon aku mmg dah biasa dengar tp x penah la aku buat
Sebab kata orang klo dah terbiasa...asal demam je kna urut..tu yg malas tu
Tapi akhirnya pagi hari ke4...
Ameer di urut juga...
lupa plak aku nak amik pic..
Mak su Mi ( tukang urut) cakap urat bawah ketiak tegang
mayb juga cara pegang yg salah...tu sebab dia menangis n terkejut kejut
so lepas urut tu..memang Ameer tido lena sangat...
sampaikan ada masa kna kejutkn utk susu..
Alhamdulillah Ameer da chat..
cian sekodok hangit mama...cayang kamu
Anak2 Korang penah ke kna urut??

sentappppp..manusia seperti binatang

Memang manusia sekarang xada hati perut...
Jahat nya mengalahkan binatang


Sedih amat tgk rakaman 
baby n kanak2 yg diikat cam kain kafan...
jahattt
kesian ..nangis2 aku..
terasa cam anak sendiri yang kena
mmg trauma ..
ada penjelasan kata owner taska kna sabotaj ngn pekerja dai...cissss
x percaya arrr aku...
mmg x selamat la taska tu






Satu lg peristiwa sentap minggu lepas
Ini cerita my junior...sek menengah
Junior aku ni br 16 thn..kna bunuh lam umah sendiri..
cubaan merogol tapi x sempat
kepala dihantuk pada benda keras n kepala dibenamkan dalam kolah mandi sampai mati...
dasyatttttt manusia sekarang..
jahat nauzubillah...


Ya Allah jauhkan dari kami segala kejahatan dari manusia yang durjana
lindungilah kami dengan taufik dan hidayahmu..

Wednesday, February 22, 2012

tomeiii yg manis...

Sunday, February 19, 2012

Paku dan papan.....saya akan mencuba yang paling terbaik

Setelah membaca 
artikel yg ditulis oleh Prof Rozieta Shaary...klo belum baca boleh ke sini
hati saya menangis...hati saya merintih...setiap masa berseorangan saya berfikir dan muhasabah diri
kerana artikel itu tepat mengenai hidung saya...sama...sangat sama

Dan setelah itu saya bertekad mahu minta maaf pada kakak n adam...kerana saya rasa mereka yang selalu saya marah..
saya x nak ego..kerana ibu bapa perlu minta maaf pada anak2 jika buat salah
jadi selepas membaca artikel itu..petangnya saya slowtalk dengan kakak n adam 
Dan sekiranya blog ini masih wujud disaat anak2 saya menyedari penulisan ini...saya mahu mereka membacanya..
Betapa kesalnya saya yang telah melepaskan marah saya pada mereka selama ini......

Kakak n adik...
mama bukan ibu yang baik dan sempurna
tapi hati mama penuh dengan lautan kasih sayang yang tak akan mampu diiukur
sehingga kalau boleh mama nak yang cantik2 n indah2 sahaja yang ada pada kamu..
tapi dalam masa yang sama mama tidak sedar
cara didikan mama yang kononnya sempurna itu sebenarnya
ibarat mama menukul paku2 yang tajam ke jiwa dan hati kamu anak2 ku..
tanpa sedar juga..mama merobek hati anak-anak yang mama kasihi
dengan herdikan dan paksaan...
Ampunkan mama sayang...
mama berdosa...

Tapi dalam masa yang sama...pengalaman mendidik kakak n adik telah menyedarkan mama...
Alhamdulillah nasib Ammar n Ameer jauh lebih baik
kerana pengalaman juga mengajar mama untuk tidak melepaskan marah pada Ammar yang masih belum mengerti....
Tapi mama cukup menyesali sikap mama pada kakak dan adik selama ini...
mama janji mama akan berusaha berubah demi permata hati mama...
Anak2 mama adalah nyawa mama
Tanpa anak2 tiadala dunia mama...

Sayang ...
terima kasih kerana memaafkan mama
mama sangat terharu bila kakak dan adik sama- sama berjanji
akan membantu mama berubah..
Seandainya bisa...
mama ingin merawat luka2 kesan tikaman paku pada hati dan jiwa anak2 mama
biar pergi sume dendam dan perit
biar kamu lebih yakin menghadapi masa kanak2 dan dewasamu..
Mama yakin mama bisa...mama mampu merawat luka itu...
Mama akan berusaha yang paling terbaik untuk anak2 mama

Terima kasih diatas pelukan hangat kakak dan adik ..mama takkan lupa..
kerana pelukan kakak n adik  hangat ..
 sehingga menusuk kejantung mama...tulus dan ikhlas
kerana selama ini berdosanya mama kerana mengabaikan perasaan kakak dan adik
pelukan kakak dan adik yang erat...
pelukan kakak dan adik yang penuh kasih sayang
pelukan erat kakak dan adik yang rindukan mama....
mama rindukan kamu dipelukan mama......mama dah lakukannnya sayang
syahdu,  bila malam ini...mama mengucup dahi kakak dan adik sebelum dan semasa kamu tido
yang sebelum ini, mama  lupa mencium dahi kamu, lupa berbisik perkara yang baik2, lupa berbisik ayat2 suci...
mama alpa...mama abaikan sentuhan ini..kerana mama anggap anak mama sudah besar..kekadang mama tahu kamu tidur dalam keadaan merajuk dan menangis..tapi mama tidak memujuk...
maafkan mama sayang
Mama jarang memeluk erat...mama mengabaikannya..mama kekadang x endahkan
sedangkan sentuhan inila yang bisa melembutkan hatimu, yang bisa mengeratkn rasa kasih dan yang bisa mengingatkan mama bahawa kamu juga anak2 mama yang perlukan perhatian.
Maafkan mama....kerana mengabaikan perasaan kakak dan adik
mama janji..mulai saat dan ketika ini..
mama akan sentiasa memberi dan menerima.

Mama pasti...mama pasti..mama pasti mama akan mengubahnya sayang

Sayang...
tanpa kalian berempat..
mama tak akan seperti ini sekarang...
manisnya dunia mama
mama mulai sedar...pahit getir yang kita sama2 tempuhi itu menguatkan lagi kasih sayang kita...

 Sayang, cinta dan kasih  yang tiada nokhtah buat anak2 mama 
cinta yang tidak pernah padam...


ikhlas dari hati mama yang sangat berdosa pada kakak dan adik...

Ampunkan mama sayang......




 
 TAKKAN LUPA PAKU DAN PAPAN....sehingga saat sekarang..bila ada rasa nak marah saya asyik teringatkan paku dan papan.....
marah berpada-pada sekiranya perlu...

Ya Allah berikan taufik dan hidayahmu 
permudahkanlan urusan ku
Ya Allah ampunkan dosaku...




 

Bagaimana hendak berpatah balik.................sangat tacingggg

Seorang ibu muda telah bertanya saya, “ Bagaimana jika selama hari ini dia tersilap cara mendidik anaknya, bolehkah perkara ini berpatah balik.” Mungkin maksud beliau, bolehkah idperbaiki keadaan itu.
Semasa saya juga merupakan ibu muda, suatu hari saya terbaca sebuah artikel. Penulis itu bercerita mengenai bagaimana jika kita sering memarahi anak-anak dan apa kesannya kepada anak-anak kita. Mengikut beliau dahulunya dia memang senang marah-marah kepada anak-anaknya. Maka suatu hari kerana tidak tahan dengan perangainya yang suka marah-marah itu, beliau telah meminta nasihat kepada seorang nenek tua.
Kata beliau, nenek tua telah mengajar beliau, setiap kali dia marah kepada anak-anaknya, dia disuruh  mengambil sebatang paku dan menukulkanya ke dalam sekeping kayu. Sehingga penuh papan itu.
Lalu dia berjumpa pula dengan nenek tua itu lalu nenek itu menyuruhnya setiap kali dia memujuk kembali atau meminta maaf atau menahan marah, maka dia disuruh mencabutlah kembali paku itu. Sehinggalah habis paku-paku itu dicabut.
Dia lalu datang kepada nenek tua itu, maka nenek itu menyuruh dia melihat papan tadi dan apa yang telah terjadi kepadanya. Ternyata papan itu berlubang-lubang kesan dipaku. Lalu nenek tua itu mengatakan kepadanya begitulah juga kesannya kepada anak-anak kecil yang dimarah, ia tetap memberikan yang tidak kita hajati.
Bila saya habis membaca cerita itu, saya lalu terkedu, kerana saya merasakan saya telah meninggalkan kesan yang tidak baik kepada anak-anak yang saya kasihi. Mereka adalah jantung hati saya. Namun adakalanya kerana tidak sabar saya memarahi mereka keterlaluan. Apa yang harus saya lakukan? Lalu saya terfikir akan papan yang berlubang-lubang tadi. Apa yang boleh saya lakukan jika papan itu telah berlubang-lubang kesan paku yang telah dicabut? Maka saya terfikir, mungkin saya boleh ‘sand paper’ papan itu sehingga lubang itu hampir tertutup. Selepas itu saya boleh  ‘ shellac’ papan itu sehingga ia cantik. Atau saya boleh catkan ia dan tutup lubang-lubang yang ada. Cat itu saya perlu lakukan berlapis-lapis.
Cat itu adalah ibarat kasih sayang dalam bentuk pujian, kata-kata semangat serta maaf. Kita lakukan berkali-kali sehingga anak itu kelihatan sudah semakin yakin dengan dirinya.
Mungkin pengalaman saya ini boleh membantu anda.
Pengakuan Seorang Ibu

Saya masih teringat semasa keempat-empat orang anak saya masih kecil. Saya selalu berduka, tidak gembira, suka marah-marah, dan senantiasa berasa tertekan dengan perasaan rendah diri. Saya benci akan hidup saya. Saya merasakan saya dipandang rendah kerana saya bukannya wanita yang mempunyai karier atau pekerjaan, tetapi hanyalah seorang suri rumah tangga. Itulah yang saya rasa; sama ada itu benar atau sebaliknya. Namun, itulah kebenarannya kepada saya pada ketika itu.
Saya sering mengalami masalah untuk mengendalikan anak-anak saya, terutamanya anak kedua saya. Anak-anak saya yang lain tidak begitu memberikan masalah. Apabila saya fikirkan kembali, saya berpendapat bahawa saya telah melepaskan kekecewaan saya kepada mereka. Anak kedua saya sering marah dengan tiba-tiba dan bersifat panas baran. Dia tidak suka bermain dengan kanak-kanak lain dan tidak menghargai dirinya. Ketika dia marah, cuma ayahnya sahaja yang dapat menenteramkannya. Kadangkala saya terpaksa menghubungi suami saya ketika di tempat kerja dan dia akan menenteramkan anak saya melalui telefon.
Suatu hari suatu perkara telah berlaku dan perkara ini telah menyedarkan saya. Saya dipaksa melihat jauh ke dalam diri saya; dengan belas ihsan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya mula sedar apa yang saya lakukan akan membuatkan anak-anak saya sengsara, dan seterusnya saya sendiri akan lebih sengsara lagi. Saya ingin membesarkan anak-anak yang memiliki cita-cita tinggi dan mempunyai semangat yang kental. Saya mahu mendidik mereka menjadi anak-anak yang berfungsi sepenuhnya sebagai individu yang bijak. Pada hakikatnya, itulah sebabnya saya mengambil keputusan untuk menjadi suri rumah tangga. Namun begitu, saya telah melakukan perkara yang sebaliknya. Saya merosakkan hidup mereka.

Saya melihat diri saya sedalam-dalamnya. Apakah perkara yang perlu saya ubah untuk membolehkan keadaan menjadi lebih baik untuk semua orang? Perkara pertama yang perlu saya lakukan ialah memaafkan diri saya. Kemudian, saya memaafkan mereka yang mencemuh dan memandang rendah kepada saya. Langkah yang selanjutnya ialah memohon kemaafan daripada anak-anak saya, terutama anak kedua saya. Mereka memaafkan saya dengan rela hati tanpa rasa dendam dan marah.
Saya dapat menghapuskan sikap negatif itu secara perlahan-lahan. Saya mula membaca banyak buku mengenai cara membantu diri, mengambil kursus dari rumah mengenai psikologi anak-anak serta menghadiri seminar, dan juga kursus untuk mengukuhkan motivasi dalaman saya. Matlamat saya sungguh nyata. Saya mahukan anak-anak boleh bergantung pada saya dan berasa selamat apabila bersama saya. Saya mahukan keluarga yang bahagia dan memberikan contoh yang baik kepada orang lain.
Saya melihat anak-anak saya semakin meningkat remaja, terutamanya anak kedua saya. Keyakinan diri mereka bertambah baik dan anak kedua saya mula mempunyai lebih ramai kawan. Sikap panas barannya telah hilang. Saya sedar saya berada pada landasan yang betul apabila dia dilantik sebagai pengawas sekolah. Dua tahun kemudian, dia dipilih sebagai pelajar terbaik di sekolahnya. Kini, dia merupakan seorang gadis yang berusia 24 tahun, yang sungguh bertanggungjawab dan mengambil berat tentang keluarganya serta mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Dia berusaha dengan sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik dalam segala hal yang dilakukannya. Dia memberikan keutamaan kepada keluarga dan dalam segala hal dia ialah seorang gadis yang periang dan bersemangat tinggi. Saya menyayanginya dan saya sayangkan kelima-lima orang anak saya. Hari semasa saya mengambil keputusan untuk berubah ialah hari yang membebaskan kami semua daripada belenggu tenaga negatif.
Walaupun saya mempelajarinya melalui jalan yang sukar, saya berharap agar pengalaman saya akan menjadi panduan kepada anda semua. Jangan jadikan anak-anak kita seperti sebuah beg untuk kita melepaskan tumbukan (punching bag). Mereka bukan dilahirkan untuk kita melepaskan kekecewaan kita kepada mereka. Mereka dikurniakan kepada kita untuk mengingatkan kita tentang kehidupan kita telah dirahmati.
Jika kita terus menjadikan anak-anak kita seperti beg untuk kita melepaskan tumbukan, mereka akan berasa rendah diri, tiada motivasi, dan menjadi kanak-kanak yang penakut. Saya percaya ini bukanlah perkara yang anda mahukan. ( Dipetik daripada buku ‘ Membina Anak-anak Cemerlang’

Jika telah tersilap cara selama hari ini, jangan rasa kecewa sangat kerana kekecewaan itu akan membunuh kesabaran dan semangat kita. Maafkan diri anda dan mula membetulkan cara. Kuatkan hati untuk meminta maaf kepada anak-anak anda walau semana kecil sekali pun mereka. Mulai saat ini, senantiasa katakan kepadanya, anda bangga akan dia. Dia sangat istimewa dan berbakat serta bijak. Dia sangat anda kasihi dan dia selalu membuat anda gembira. Ulangkan kata-kata itu dengan sepenuh hati. Setiap kali dia melakukan perkara yang anda tidak suka, ingatkan kepadanya bahawa dia seorang anak yang baik.

Satu perkara yang hendak saya ingatkan juga di sini. Marah itu bukan semestinya tidak baik. Adakalanya kita mesti membetulkan anak-anak kita. Kita perlu marah. Apa yang perlu kita tahu ialah bagaimana untuk marah dan dengan marah kita itu anak-anak kita itu menjadi lebih berkeyakinan diri dan berdaya tinggi. Ini yang akan kita bincangkan seterusnya.
by Prof. Dr. Rozieta Shaary
DIAMBIL DARI WALL FB...

Thursday, February 16, 2012

basuh handphone.....gerammmmm aiii

Baca tajuk pon dah gerammm kan?
xdapatle mama nak fb onmobile da
x dapat juga si pembasuh henpon layan boboiboy n upin ipin kat Youtube on mobile 
anak..anakkk


Ini sume keje c Ammar..abang tecik yang semakin kreatippp skung ni ado aiiiiii
Tadi sewaktu kejadian ...mama tengah bz bagi Ameer makan ubat coz hari ni check up 2 month ..n kna inject. Nurse gtau mungkin akan demam so balik terus bagi ubat..
bestttt ...berat Ameer da naik kilo2..hehe skung dia da 5.4kg...alhamdulillah

So sewaktu kejadian..kakak n adam baru pas makan n tengah siap2 nak pg sekolah agama....
Ammar pon bz ngn henpon...tgk boboiboy la apa lagi kannn
sekali mama tegur mulut dia comot
n dia pon gaduhla nak basuh mulut...skali ntah sentappp apa ntah..dia pi masuk bilik air basuh mulut sendiri...huhu..masalahnya bukan mulut je di basuh...sekali henpon2 di basuhnya...
kuar2 je..henpon basah..n skrin henpon da biru...
huhu terpacak rambut mama da ala2 org kna karen..kena jugak le se das dua..tp ringan2 je la
gerammm n mama rse bersalah sangat sbb tu henpon abah..sian abah
Abah tukar ngn tepon mama sebab Ammar ske sgt layan boboiboy kat youtube guna henpon tu...so kira memudahkan mamala..x payah kejap2 nak tukar kat desktop..
Agaknya takut kna marah..dia menangis n tunduk je...last2 bila mama da maafkan..n angkat suh baring kat baby..terus tertido sendiri...sian plak tgk..bukan tau apapon..tp kna ajar jugak sebab apa yang dia buat tu salah...

acuh enpon....(basuh henpon)....ishish..anak orang kaya pon x wat cam ni tau ..huhu
Anak2 macam2 kerenahnya...bila xda sunyi....bila ada perang......

Friday, February 10, 2012

normal ke?

Salam

berpeluh badan bw banyak umah malam ni..
br melawat umah Kak Red...
Red baby dah naik berat 4.7++kg selepas sebulan..
anak jiran aku pon camtu..smalam baru cukup sebulan...dah naik 4.7kg..mse lahir 3.3kg sme cam ameer..
Baby Nad pon sme naik almost 1++kg

Tapiiiii
apa pasai ameer sebulan tu hr hanya naik ratus2 gram je...
huhu sedihhh
dari berat asal 3.3kg ...naik 3.9kg je..
kuat menyusu x hingat..tp ameer memang bukan sorang baby yg kuat tidooo
sme macam mama dia...haha ..maaf terperasan
siyess..siang boleh kira la jam2 tido dia...malam asik menyusu je..
adakah kurang tido reason berat x naik sangat???...
bukan pe...aku tengok ank jiran aku...anak dia tido memanjang..tp anak2 aku yg lain pon camtu mse baby cenggini berat naik alahai..ciput2 je..bila da beso.oiii makk aiii...semangat.

Mse ammar dlu memang x penah muak (muntah ) susu...tp Ameeer kerap jugakla..knapa ye muak tu?kenyang sgt ke apa?aku tengok c Ameer ni da full(aku rse la) dok menyonyot jugak...
tapi alhamdulillah rezeki ameer...fullybf sahaja setakat ini

Tapi aku tetap syukur ameer sihat now dia tgh berusaha keras nak meniarap..siang malam ok..kesian pon ada ..tambah skung dia de flu..uhh ahhh uhhh ahhh..dok mengiringgg..klakar pon ada. Abang Ammar plak dok suh baby baring.."angan b..ainggg.(baring).."tarik baby suh baring..hihi..sian sgt time menyusu idung sumbat... Sekarang juga dia dah mula mengagah..kira bercakap-cakap bila kita berbual...

So far perkembangan Ameer sume ok...cume jeless tgk baby orang montel2....anak aku slim je..mak dia makkkk aiiiii..malas nak cakap..
babay..


Wednesday, February 8, 2012

make me swinggg

Mood swinnngg

slalunya klo korang xde mood ..apa yg korang buat?
Lately ni mood aku ni memang caca marba...campur2
xtau la nape...
sensitip memanjang..knapa ekk?
so untuk menutralkan keadaan....ni kira kaedah memujuk diri sendiri supaya lebih positif la..
hehe..
so aku asik belek tudung..cara pakai tudung..cara make up..macam2 la yang opkoz org pompuan ske la sgt..gugel lam Youtube n segala tempat yang boleh gugel...n ada yg tegur aku da slim skit..ye ke???x rse cam slim pon..tp rase ringan skit badan tu..:)

Hari ni rasa happy skit sbb dapat sembang dengan member yang dah start buka biznes n bisnes tu juga adalah idaman aku selama ni...n yg paling best rezeki untuk buka biz tu datang tetiba je...alhamdulillah n aku harap dia sukses...sebab dia penah buka biz yang sama about 4 years ago...then dia buka butik ..then jual makanan sarapan pagi tepi jalan..semuanya jatuh...yg jual makanan tu dia cam x bope sanggup sbb sangat2 letih...so now dia da dapat peluang....bestttt..dia x pnh mengalah....kira jatuh bangun tu dah jadi asam garammm...yup berbisnes perlu kuat semangat. Sabar n perlu cekal...
Hidayah Allah untuk dia n husband....kenapa aku cakap camtu? sebab dia n husband dia sebelum ni...kaki clubbing..stakat smoking n minum tu perkara biasa..tp now laki dia sangat la alim..tabligh..n dia pon sangat la berubah..pakai tudung , stokin..alhamdulillah ..sejuk sangat tengok. Siapa sangka kan...semoga Allah memberikan petunjuk untuk kita juga..aminn
Mayb aku akan amik peluang belajar dari dia...
Insya'allah i will move step by step.....klo boleh nak usaha sendiri baru terasa manisnya...


Monday, February 6, 2012

masih...

Salam maulidur rasul

Hari2 blogwalking...mencari mood
tapi hari ni rasa bersalah plak lama x update apa2.
klo ikutkan hari2 ade je cerita yang nak di kongsi opkoz banyak cerita tentang anak2 di rumah.
Apapon sekarang emosi saya dah kembali stabil...
selain gunakan kaedah fikir yang positif n bagi masa untuk diri recover....sy selalu fikirkan betapa bertuahnya saya, jika dibandingkan dengan 
orang lain yang mempunyai masalah or hadapi ujian yg lebih berat.
Sedangkan saya yang simple pon da x ketahuan...so dalam masa berfikir sy bagi diri sendiri tempoh n ruang untuk bermuhasabah..n selalu juga saya nasihatkan diri.

Satu lagi mayb stress tu datang sebab dulu saya selalu kehulu kehilir uruskan segala galanya..but sekarang bila Ameer ada sy terpaksa terperuk kat umah coz ssh nak gerak ..ye la..nak kawal ammar lagi kan...lagipon Ameer kecik lagi ..mayb take time almost 2/3 month gak utk kuar bertiga dengan Ammar n Ameer. Sekarang ni apa2 pon kna tggu En Amy ada..n sekarang barang dapur sume En Amy yang belikan...sob sob..en amy dah makin pandai berbelanja barang dapur..hehe tp still amik je..x kira la mahal ke apa...stress plak tgk rege barang yg en Amy beli ..sbb ada pilihan yang lebih murah..sllnya itula yg di bebel klo en amy bw balik barang..hehe. Apapon tq sayang ...

Second stress tu sebab En Amy sangat2 sibuk sekarang... kuar pagi2 balik pagi..n sll sgt o/s...ni pon mayb bz ni akan sampai 20hb nnt ,  bila dekat2 nak time mengundi nnt lagi la bz amat...tetiba saya rasa xde spe untuk luahkan perasaan...sumtime berbual pon terhad n sumtime rse nak merajuk...sumtime meleleh air mata bila en amy asik x sempat bawa mama g sopin..hukhuk..n sumtime muncung sbb En amy janji nak bawa pi jalan2 alih2 kna kje..huhu..rse nak nangis...bukan mahu asik berkepit or berpeluk ...tapi dapat berbual pon rse dah mencukupi...sumtime rse En Amy x peduli..huhu semalam sebelum dia g o/s saya peluk lama n cakap rinduuu...tp En Amy paham lain rsenya...ntah apa2 la......saya rindu nak berbual lama2...saya jadi camni mayb sebab terperuk n bosan duk umah kot..selama ni nak kemana pon buat sendiri...skung mmg x kemana pon..dok terperuk kat umah je..siyes pas abis pntg..1 kali je balik kpg...itula sekali kuar dr umah..huhu..stresssss kan..korang boleh rse x stress saya ni..hehe...

Tapi saya selalu nasihat kan diri sendiri....suami saya cr rezeki untuk anak2..kalau dia x bekerja ..macammana ngan anak2 saya..cer fikirkan isteri2 tentera yang suaminya bekerja di luar negara..tinggal berbulan - bulan ..bertahun-tahun...terus insafff.

Korang jangan boring plak ye....saya luahkan kat sini sebab saya tahu kawan2 blogger saya sangat memahami...siyes saya jauh dengan bff...bff sy sume kat KL...mane nak ada bff kat sini coz x kje...lagi 1 sy percayakan bff yg sme2 study dr matrix smpai ke U....n sy percayakan rakan blogger sy jugak...sebab kebnyakannya isteri n ibu..:) now i'm feel gooodddd


Skung da bz ngn test2/ulangkaji untuk kakak n adam...ujian bulanan n midterm..humrm minggu persekolahan adalah hari2 yg sangat sibuk buat saya...isnin-jumaat...5.30pg smpi 10mlm non stop...sabtu ahad berubah skit schedule tetapi da asik x benti plak masak ..adoiii...schedule penuh tambah2 sy perlu ontime wat keje coz kekadang ameer merengek asik nak ngempeng..so masak pon kna laju n cepat time dia tido..tq to abang ammar yang sangat behave..saaaaangaat2 sayangkan adiknya. tengahhari plak mmg saya bukan jenis tido..bila malam letih tuhan je tau..tp korang pon letih juga kan bekerja....dalam masa yang sma uruskan rumahtangga...tp pernah jugak sy terasa saya xde masa untuk diri sendiri ..n kekadang, itu yang buatkan saya rasa amat letihhhh...tp saya ikhlas sebab mereka adalah dunia saya.


Panjangnya celotehhhhhh...
Now Ammar n Ameer  sma2 flu...
sian Ameer ssh nak menyusu malam2...betul2 x sampai hati...
Ameer makin tembam skung n Abang Ammar pon semakin menjadi jadi mulut dia...
words dia skung...."ada-ada mama"(mengada- ngada mama)...comeiiii..sume org dia kta mengada- ngada..termasukla baby...ada-ada baby tu...hahaha..

Lupa la...tu hr saya ada gtau kemungkinan nak kembali bekerja....mayb bukan dalam masa yang terdekat ni.. tggu ameer besar skit ..itupon kalo perancangan nak wat biz kecik berjalan mayb saya lupakan untuk kembali menjadi pekerja...apapon saya berdoa mudah mudahan Allah murahkan rezeki kami....

Ammar yang x berapa chat sebab flu n demam sikit

layan upin2..wajib

sekodok hangit mama yang manis....:)



Bye korang..muahhh

Wednesday, February 29, 2012

pestime..di urut urut

Posted by kemma at 8:55 AM 2 comments
Ini kisah c Ameer
Hari pertama dia demam
aku terpaksa bg ubat walaupon berat je hati nak bagi...
ubat tu dapat dr klinik mse pi injection utk 2 bln
mse inject alhamdulillah x demam...


Hari pertama Ameer demam..
kepala dia kira panas gakla...susah hati aku
walaupon dah ada anak 4
gelabah tu cam baru ada anak sorang..
bila malam...terkejut je nangis..
siangnya..dia da ok skit...
malam asik terkejut-kejut lagi..
menangis siap terus jerit
takutnya aku..mulala aku dah pk lain..
pepagi buta aku cakap kat en amy suh sesapa yg pandai buatkan air
memang masalah ...sbb aku pon xtau spe yg boleh buatkan air..mmg x kenal..
last2 ..en amy amik kat Ayer Itam...n malam ketiganya aku wat jelum kepala n basahkan muka..
Orang yang buatkan air tu cakap Ameer xde apa2..xda gangguan..
just demam sakit urat...n kna berurut...
dia kata klo kpala panas..bahagian bawah kurang panas ..mmg kna urut..
So mlmnya aku call tukang urut yg urutkan aku mse pas bersalin n minta dia dtg umah esok pagi....sebabnya org jawa selalunya klo ank demam x baik2 mmg diorg bawakan mengurut..
ini kali pertama bagi aku..walaupon aku mmg dah biasa dengar tp x penah la aku buat
Sebab kata orang klo dah terbiasa...asal demam je kna urut..tu yg malas tu
Tapi akhirnya pagi hari ke4...
Ameer di urut juga...
lupa plak aku nak amik pic..
Mak su Mi ( tukang urut) cakap urat bawah ketiak tegang
mayb juga cara pegang yg salah...tu sebab dia menangis n terkejut kejut
so lepas urut tu..memang Ameer tido lena sangat...
sampaikan ada masa kna kejutkn utk susu..
Alhamdulillah Ameer da chat..
cian sekodok hangit mama...cayang kamu
Anak2 Korang penah ke kna urut??

sentappppp..manusia seperti binatang

Posted by kemma at 12:12 AM 0 comments
Memang manusia sekarang xada hati perut...
Jahat nya mengalahkan binatang


Sedih amat tgk rakaman 
baby n kanak2 yg diikat cam kain kafan...
jahattt
kesian ..nangis2 aku..
terasa cam anak sendiri yang kena
mmg trauma ..
ada penjelasan kata owner taska kna sabotaj ngn pekerja dai...cissss
x percaya arrr aku...
mmg x selamat la taska tu






Satu lg peristiwa sentap minggu lepas
Ini cerita my junior...sek menengah
Junior aku ni br 16 thn..kna bunuh lam umah sendiri..
cubaan merogol tapi x sempat
kepala dihantuk pada benda keras n kepala dibenamkan dalam kolah mandi sampai mati...
dasyatttttt manusia sekarang..
jahat nauzubillah...


Ya Allah jauhkan dari kami segala kejahatan dari manusia yang durjana
lindungilah kami dengan taufik dan hidayahmu..

Wednesday, February 22, 2012

tomeiii yg manis...

Posted by kemma at 6:52 AM 2 comments

Sunday, February 19, 2012

Paku dan papan.....saya akan mencuba yang paling terbaik

Posted by kemma at 12:57 AM 0 comments
Setelah membaca 
artikel yg ditulis oleh Prof Rozieta Shaary...klo belum baca boleh ke sini
hati saya menangis...hati saya merintih...setiap masa berseorangan saya berfikir dan muhasabah diri
kerana artikel itu tepat mengenai hidung saya...sama...sangat sama

Dan setelah itu saya bertekad mahu minta maaf pada kakak n adam...kerana saya rasa mereka yang selalu saya marah..
saya x nak ego..kerana ibu bapa perlu minta maaf pada anak2 jika buat salah
jadi selepas membaca artikel itu..petangnya saya slowtalk dengan kakak n adam 
Dan sekiranya blog ini masih wujud disaat anak2 saya menyedari penulisan ini...saya mahu mereka membacanya..
Betapa kesalnya saya yang telah melepaskan marah saya pada mereka selama ini......

Kakak n adik...
mama bukan ibu yang baik dan sempurna
tapi hati mama penuh dengan lautan kasih sayang yang tak akan mampu diiukur
sehingga kalau boleh mama nak yang cantik2 n indah2 sahaja yang ada pada kamu..
tapi dalam masa yang sama mama tidak sedar
cara didikan mama yang kononnya sempurna itu sebenarnya
ibarat mama menukul paku2 yang tajam ke jiwa dan hati kamu anak2 ku..
tanpa sedar juga..mama merobek hati anak-anak yang mama kasihi
dengan herdikan dan paksaan...
Ampunkan mama sayang...
mama berdosa...

Tapi dalam masa yang sama...pengalaman mendidik kakak n adik telah menyedarkan mama...
Alhamdulillah nasib Ammar n Ameer jauh lebih baik
kerana pengalaman juga mengajar mama untuk tidak melepaskan marah pada Ammar yang masih belum mengerti....
Tapi mama cukup menyesali sikap mama pada kakak dan adik selama ini...
mama janji mama akan berusaha berubah demi permata hati mama...
Anak2 mama adalah nyawa mama
Tanpa anak2 tiadala dunia mama...

Sayang ...
terima kasih kerana memaafkan mama
mama sangat terharu bila kakak dan adik sama- sama berjanji
akan membantu mama berubah..
Seandainya bisa...
mama ingin merawat luka2 kesan tikaman paku pada hati dan jiwa anak2 mama
biar pergi sume dendam dan perit
biar kamu lebih yakin menghadapi masa kanak2 dan dewasamu..
Mama yakin mama bisa...mama mampu merawat luka itu...
Mama akan berusaha yang paling terbaik untuk anak2 mama

Terima kasih diatas pelukan hangat kakak dan adik ..mama takkan lupa..
kerana pelukan kakak n adik  hangat ..
 sehingga menusuk kejantung mama...tulus dan ikhlas
kerana selama ini berdosanya mama kerana mengabaikan perasaan kakak dan adik
pelukan kakak dan adik yang erat...
pelukan kakak dan adik yang penuh kasih sayang
pelukan erat kakak dan adik yang rindukan mama....
mama rindukan kamu dipelukan mama......mama dah lakukannnya sayang
syahdu,  bila malam ini...mama mengucup dahi kakak dan adik sebelum dan semasa kamu tido
yang sebelum ini, mama  lupa mencium dahi kamu, lupa berbisik perkara yang baik2, lupa berbisik ayat2 suci...
mama alpa...mama abaikan sentuhan ini..kerana mama anggap anak mama sudah besar..kekadang mama tahu kamu tidur dalam keadaan merajuk dan menangis..tapi mama tidak memujuk...
maafkan mama sayang
Mama jarang memeluk erat...mama mengabaikannya..mama kekadang x endahkan
sedangkan sentuhan inila yang bisa melembutkan hatimu, yang bisa mengeratkn rasa kasih dan yang bisa mengingatkan mama bahawa kamu juga anak2 mama yang perlukan perhatian.
Maafkan mama....kerana mengabaikan perasaan kakak dan adik
mama janji..mulai saat dan ketika ini..
mama akan sentiasa memberi dan menerima.

Mama pasti...mama pasti..mama pasti mama akan mengubahnya sayang

Sayang...
tanpa kalian berempat..
mama tak akan seperti ini sekarang...
manisnya dunia mama
mama mulai sedar...pahit getir yang kita sama2 tempuhi itu menguatkan lagi kasih sayang kita...

 Sayang, cinta dan kasih  yang tiada nokhtah buat anak2 mama 
cinta yang tidak pernah padam...


ikhlas dari hati mama yang sangat berdosa pada kakak dan adik...

Ampunkan mama sayang......




 
 TAKKAN LUPA PAKU DAN PAPAN....sehingga saat sekarang..bila ada rasa nak marah saya asyik teringatkan paku dan papan.....
marah berpada-pada sekiranya perlu...

Ya Allah berikan taufik dan hidayahmu 
permudahkanlan urusan ku
Ya Allah ampunkan dosaku...




 

Bagaimana hendak berpatah balik.................sangat tacingggg

Posted by kemma at 12:08 AM 0 comments
Seorang ibu muda telah bertanya saya, “ Bagaimana jika selama hari ini dia tersilap cara mendidik anaknya, bolehkah perkara ini berpatah balik.” Mungkin maksud beliau, bolehkah idperbaiki keadaan itu.
Semasa saya juga merupakan ibu muda, suatu hari saya terbaca sebuah artikel. Penulis itu bercerita mengenai bagaimana jika kita sering memarahi anak-anak dan apa kesannya kepada anak-anak kita. Mengikut beliau dahulunya dia memang senang marah-marah kepada anak-anaknya. Maka suatu hari kerana tidak tahan dengan perangainya yang suka marah-marah itu, beliau telah meminta nasihat kepada seorang nenek tua.
Kata beliau, nenek tua telah mengajar beliau, setiap kali dia marah kepada anak-anaknya, dia disuruh  mengambil sebatang paku dan menukulkanya ke dalam sekeping kayu. Sehingga penuh papan itu.
Lalu dia berjumpa pula dengan nenek tua itu lalu nenek itu menyuruhnya setiap kali dia memujuk kembali atau meminta maaf atau menahan marah, maka dia disuruh mencabutlah kembali paku itu. Sehinggalah habis paku-paku itu dicabut.
Dia lalu datang kepada nenek tua itu, maka nenek itu menyuruh dia melihat papan tadi dan apa yang telah terjadi kepadanya. Ternyata papan itu berlubang-lubang kesan dipaku. Lalu nenek tua itu mengatakan kepadanya begitulah juga kesannya kepada anak-anak kecil yang dimarah, ia tetap memberikan yang tidak kita hajati.
Bila saya habis membaca cerita itu, saya lalu terkedu, kerana saya merasakan saya telah meninggalkan kesan yang tidak baik kepada anak-anak yang saya kasihi. Mereka adalah jantung hati saya. Namun adakalanya kerana tidak sabar saya memarahi mereka keterlaluan. Apa yang harus saya lakukan? Lalu saya terfikir akan papan yang berlubang-lubang tadi. Apa yang boleh saya lakukan jika papan itu telah berlubang-lubang kesan paku yang telah dicabut? Maka saya terfikir, mungkin saya boleh ‘sand paper’ papan itu sehingga lubang itu hampir tertutup. Selepas itu saya boleh  ‘ shellac’ papan itu sehingga ia cantik. Atau saya boleh catkan ia dan tutup lubang-lubang yang ada. Cat itu saya perlu lakukan berlapis-lapis.
Cat itu adalah ibarat kasih sayang dalam bentuk pujian, kata-kata semangat serta maaf. Kita lakukan berkali-kali sehingga anak itu kelihatan sudah semakin yakin dengan dirinya.
Mungkin pengalaman saya ini boleh membantu anda.
Pengakuan Seorang Ibu

Saya masih teringat semasa keempat-empat orang anak saya masih kecil. Saya selalu berduka, tidak gembira, suka marah-marah, dan senantiasa berasa tertekan dengan perasaan rendah diri. Saya benci akan hidup saya. Saya merasakan saya dipandang rendah kerana saya bukannya wanita yang mempunyai karier atau pekerjaan, tetapi hanyalah seorang suri rumah tangga. Itulah yang saya rasa; sama ada itu benar atau sebaliknya. Namun, itulah kebenarannya kepada saya pada ketika itu.
Saya sering mengalami masalah untuk mengendalikan anak-anak saya, terutamanya anak kedua saya. Anak-anak saya yang lain tidak begitu memberikan masalah. Apabila saya fikirkan kembali, saya berpendapat bahawa saya telah melepaskan kekecewaan saya kepada mereka. Anak kedua saya sering marah dengan tiba-tiba dan bersifat panas baran. Dia tidak suka bermain dengan kanak-kanak lain dan tidak menghargai dirinya. Ketika dia marah, cuma ayahnya sahaja yang dapat menenteramkannya. Kadangkala saya terpaksa menghubungi suami saya ketika di tempat kerja dan dia akan menenteramkan anak saya melalui telefon.
Suatu hari suatu perkara telah berlaku dan perkara ini telah menyedarkan saya. Saya dipaksa melihat jauh ke dalam diri saya; dengan belas ihsan Tuhan Yang Maha Kuasa. Saya mula sedar apa yang saya lakukan akan membuatkan anak-anak saya sengsara, dan seterusnya saya sendiri akan lebih sengsara lagi. Saya ingin membesarkan anak-anak yang memiliki cita-cita tinggi dan mempunyai semangat yang kental. Saya mahu mendidik mereka menjadi anak-anak yang berfungsi sepenuhnya sebagai individu yang bijak. Pada hakikatnya, itulah sebabnya saya mengambil keputusan untuk menjadi suri rumah tangga. Namun begitu, saya telah melakukan perkara yang sebaliknya. Saya merosakkan hidup mereka.

Saya melihat diri saya sedalam-dalamnya. Apakah perkara yang perlu saya ubah untuk membolehkan keadaan menjadi lebih baik untuk semua orang? Perkara pertama yang perlu saya lakukan ialah memaafkan diri saya. Kemudian, saya memaafkan mereka yang mencemuh dan memandang rendah kepada saya. Langkah yang selanjutnya ialah memohon kemaafan daripada anak-anak saya, terutama anak kedua saya. Mereka memaafkan saya dengan rela hati tanpa rasa dendam dan marah.
Saya dapat menghapuskan sikap negatif itu secara perlahan-lahan. Saya mula membaca banyak buku mengenai cara membantu diri, mengambil kursus dari rumah mengenai psikologi anak-anak serta menghadiri seminar, dan juga kursus untuk mengukuhkan motivasi dalaman saya. Matlamat saya sungguh nyata. Saya mahukan anak-anak boleh bergantung pada saya dan berasa selamat apabila bersama saya. Saya mahukan keluarga yang bahagia dan memberikan contoh yang baik kepada orang lain.
Saya melihat anak-anak saya semakin meningkat remaja, terutamanya anak kedua saya. Keyakinan diri mereka bertambah baik dan anak kedua saya mula mempunyai lebih ramai kawan. Sikap panas barannya telah hilang. Saya sedar saya berada pada landasan yang betul apabila dia dilantik sebagai pengawas sekolah. Dua tahun kemudian, dia dipilih sebagai pelajar terbaik di sekolahnya. Kini, dia merupakan seorang gadis yang berusia 24 tahun, yang sungguh bertanggungjawab dan mengambil berat tentang keluarganya serta mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Dia berusaha dengan sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik dalam segala hal yang dilakukannya. Dia memberikan keutamaan kepada keluarga dan dalam segala hal dia ialah seorang gadis yang periang dan bersemangat tinggi. Saya menyayanginya dan saya sayangkan kelima-lima orang anak saya. Hari semasa saya mengambil keputusan untuk berubah ialah hari yang membebaskan kami semua daripada belenggu tenaga negatif.
Walaupun saya mempelajarinya melalui jalan yang sukar, saya berharap agar pengalaman saya akan menjadi panduan kepada anda semua. Jangan jadikan anak-anak kita seperti sebuah beg untuk kita melepaskan tumbukan (punching bag). Mereka bukan dilahirkan untuk kita melepaskan kekecewaan kita kepada mereka. Mereka dikurniakan kepada kita untuk mengingatkan kita tentang kehidupan kita telah dirahmati.
Jika kita terus menjadikan anak-anak kita seperti beg untuk kita melepaskan tumbukan, mereka akan berasa rendah diri, tiada motivasi, dan menjadi kanak-kanak yang penakut. Saya percaya ini bukanlah perkara yang anda mahukan. ( Dipetik daripada buku ‘ Membina Anak-anak Cemerlang’

Jika telah tersilap cara selama hari ini, jangan rasa kecewa sangat kerana kekecewaan itu akan membunuh kesabaran dan semangat kita. Maafkan diri anda dan mula membetulkan cara. Kuatkan hati untuk meminta maaf kepada anak-anak anda walau semana kecil sekali pun mereka. Mulai saat ini, senantiasa katakan kepadanya, anda bangga akan dia. Dia sangat istimewa dan berbakat serta bijak. Dia sangat anda kasihi dan dia selalu membuat anda gembira. Ulangkan kata-kata itu dengan sepenuh hati. Setiap kali dia melakukan perkara yang anda tidak suka, ingatkan kepadanya bahawa dia seorang anak yang baik.

Satu perkara yang hendak saya ingatkan juga di sini. Marah itu bukan semestinya tidak baik. Adakalanya kita mesti membetulkan anak-anak kita. Kita perlu marah. Apa yang perlu kita tahu ialah bagaimana untuk marah dan dengan marah kita itu anak-anak kita itu menjadi lebih berkeyakinan diri dan berdaya tinggi. Ini yang akan kita bincangkan seterusnya.
by Prof. Dr. Rozieta Shaary
DIAMBIL DARI WALL FB...

Thursday, February 16, 2012

basuh handphone.....gerammmmm aiii

Posted by kemma at 12:00 AM 3 comments
Baca tajuk pon dah gerammm kan?
xdapatle mama nak fb onmobile da
x dapat juga si pembasuh henpon layan boboiboy n upin ipin kat Youtube on mobile 
anak..anakkk


Ini sume keje c Ammar..abang tecik yang semakin kreatippp skung ni ado aiiiiii
Tadi sewaktu kejadian ...mama tengah bz bagi Ameer makan ubat coz hari ni check up 2 month ..n kna inject. Nurse gtau mungkin akan demam so balik terus bagi ubat..
bestttt ...berat Ameer da naik kilo2..hehe skung dia da 5.4kg...alhamdulillah

So sewaktu kejadian..kakak n adam baru pas makan n tengah siap2 nak pg sekolah agama....
Ammar pon bz ngn henpon...tgk boboiboy la apa lagi kannn
sekali mama tegur mulut dia comot
n dia pon gaduhla nak basuh mulut...skali ntah sentappp apa ntah..dia pi masuk bilik air basuh mulut sendiri...huhu..masalahnya bukan mulut je di basuh...sekali henpon2 di basuhnya...
kuar2 je..henpon basah..n skrin henpon da biru...
huhu terpacak rambut mama da ala2 org kna karen..kena jugak le se das dua..tp ringan2 je la
gerammm n mama rse bersalah sangat sbb tu henpon abah..sian abah
Abah tukar ngn tepon mama sebab Ammar ske sgt layan boboiboy kat youtube guna henpon tu...so kira memudahkan mamala..x payah kejap2 nak tukar kat desktop..
Agaknya takut kna marah..dia menangis n tunduk je...last2 bila mama da maafkan..n angkat suh baring kat baby..terus tertido sendiri...sian plak tgk..bukan tau apapon..tp kna ajar jugak sebab apa yang dia buat tu salah...

acuh enpon....(basuh henpon)....ishish..anak orang kaya pon x wat cam ni tau ..huhu
Anak2 macam2 kerenahnya...bila xda sunyi....bila ada perang......

Friday, February 10, 2012

normal ke?

Posted by kemma at 1:19 AM 2 comments
Salam

berpeluh badan bw banyak umah malam ni..
br melawat umah Kak Red...
Red baby dah naik berat 4.7++kg selepas sebulan..
anak jiran aku pon camtu..smalam baru cukup sebulan...dah naik 4.7kg..mse lahir 3.3kg sme cam ameer..
Baby Nad pon sme naik almost 1++kg

Tapiiiii
apa pasai ameer sebulan tu hr hanya naik ratus2 gram je...
huhu sedihhh
dari berat asal 3.3kg ...naik 3.9kg je..
kuat menyusu x hingat..tp ameer memang bukan sorang baby yg kuat tidooo
sme macam mama dia...haha ..maaf terperasan
siyess..siang boleh kira la jam2 tido dia...malam asik menyusu je..
adakah kurang tido reason berat x naik sangat???...
bukan pe...aku tengok ank jiran aku...anak dia tido memanjang..tp anak2 aku yg lain pon camtu mse baby cenggini berat naik alahai..ciput2 je..bila da beso.oiii makk aiii...semangat.

Mse ammar dlu memang x penah muak (muntah ) susu...tp Ameeer kerap jugakla..knapa ye muak tu?kenyang sgt ke apa?aku tengok c Ameer ni da full(aku rse la) dok menyonyot jugak...
tapi alhamdulillah rezeki ameer...fullybf sahaja setakat ini

Tapi aku tetap syukur ameer sihat now dia tgh berusaha keras nak meniarap..siang malam ok..kesian pon ada ..tambah skung dia de flu..uhh ahhh uhhh ahhh..dok mengiringgg..klakar pon ada. Abang Ammar plak dok suh baby baring.."angan b..ainggg.(baring).."tarik baby suh baring..hihi..sian sgt time menyusu idung sumbat... Sekarang juga dia dah mula mengagah..kira bercakap-cakap bila kita berbual...

So far perkembangan Ameer sume ok...cume jeless tgk baby orang montel2....anak aku slim je..mak dia makkkk aiiiii..malas nak cakap..
babay..


Wednesday, February 8, 2012

make me swinggg

Posted by kemma at 12:16 AM 0 comments
Mood swinnngg

slalunya klo korang xde mood ..apa yg korang buat?
Lately ni mood aku ni memang caca marba...campur2
xtau la nape...
sensitip memanjang..knapa ekk?
so untuk menutralkan keadaan....ni kira kaedah memujuk diri sendiri supaya lebih positif la..
hehe..
so aku asik belek tudung..cara pakai tudung..cara make up..macam2 la yang opkoz org pompuan ske la sgt..gugel lam Youtube n segala tempat yang boleh gugel...n ada yg tegur aku da slim skit..ye ke???x rse cam slim pon..tp rase ringan skit badan tu..:)

Hari ni rasa happy skit sbb dapat sembang dengan member yang dah start buka biznes n bisnes tu juga adalah idaman aku selama ni...n yg paling best rezeki untuk buka biz tu datang tetiba je...alhamdulillah n aku harap dia sukses...sebab dia penah buka biz yang sama about 4 years ago...then dia buka butik ..then jual makanan sarapan pagi tepi jalan..semuanya jatuh...yg jual makanan tu dia cam x bope sanggup sbb sangat2 letih...so now dia da dapat peluang....bestttt..dia x pnh mengalah....kira jatuh bangun tu dah jadi asam garammm...yup berbisnes perlu kuat semangat. Sabar n perlu cekal...
Hidayah Allah untuk dia n husband....kenapa aku cakap camtu? sebab dia n husband dia sebelum ni...kaki clubbing..stakat smoking n minum tu perkara biasa..tp now laki dia sangat la alim..tabligh..n dia pon sangat la berubah..pakai tudung , stokin..alhamdulillah ..sejuk sangat tengok. Siapa sangka kan...semoga Allah memberikan petunjuk untuk kita juga..aminn
Mayb aku akan amik peluang belajar dari dia...
Insya'allah i will move step by step.....klo boleh nak usaha sendiri baru terasa manisnya...


Monday, February 6, 2012

masih...

Posted by kemma at 1:04 AM 0 comments
Salam maulidur rasul

Hari2 blogwalking...mencari mood
tapi hari ni rasa bersalah plak lama x update apa2.
klo ikutkan hari2 ade je cerita yang nak di kongsi opkoz banyak cerita tentang anak2 di rumah.
Apapon sekarang emosi saya dah kembali stabil...
selain gunakan kaedah fikir yang positif n bagi masa untuk diri recover....sy selalu fikirkan betapa bertuahnya saya, jika dibandingkan dengan 
orang lain yang mempunyai masalah or hadapi ujian yg lebih berat.
Sedangkan saya yang simple pon da x ketahuan...so dalam masa berfikir sy bagi diri sendiri tempoh n ruang untuk bermuhasabah..n selalu juga saya nasihatkan diri.

Satu lagi mayb stress tu datang sebab dulu saya selalu kehulu kehilir uruskan segala galanya..but sekarang bila Ameer ada sy terpaksa terperuk kat umah coz ssh nak gerak ..ye la..nak kawal ammar lagi kan...lagipon Ameer kecik lagi ..mayb take time almost 2/3 month gak utk kuar bertiga dengan Ammar n Ameer. Sekarang ni apa2 pon kna tggu En Amy ada..n sekarang barang dapur sume En Amy yang belikan...sob sob..en amy dah makin pandai berbelanja barang dapur..hehe tp still amik je..x kira la mahal ke apa...stress plak tgk rege barang yg en Amy beli ..sbb ada pilihan yang lebih murah..sllnya itula yg di bebel klo en amy bw balik barang..hehe. Apapon tq sayang ...

Second stress tu sebab En Amy sangat2 sibuk sekarang... kuar pagi2 balik pagi..n sll sgt o/s...ni pon mayb bz ni akan sampai 20hb nnt ,  bila dekat2 nak time mengundi nnt lagi la bz amat...tetiba saya rasa xde spe untuk luahkan perasaan...sumtime berbual pon terhad n sumtime rse nak merajuk...sumtime meleleh air mata bila en amy asik x sempat bawa mama g sopin..hukhuk..n sumtime muncung sbb En amy janji nak bawa pi jalan2 alih2 kna kje..huhu..rse nak nangis...bukan mahu asik berkepit or berpeluk ...tapi dapat berbual pon rse dah mencukupi...sumtime rse En Amy x peduli..huhu semalam sebelum dia g o/s saya peluk lama n cakap rinduuu...tp En Amy paham lain rsenya...ntah apa2 la......saya rindu nak berbual lama2...saya jadi camni mayb sebab terperuk n bosan duk umah kot..selama ni nak kemana pon buat sendiri...skung mmg x kemana pon..dok terperuk kat umah je..siyes pas abis pntg..1 kali je balik kpg...itula sekali kuar dr umah..huhu..stresssss kan..korang boleh rse x stress saya ni..hehe...

Tapi saya selalu nasihat kan diri sendiri....suami saya cr rezeki untuk anak2..kalau dia x bekerja ..macammana ngan anak2 saya..cer fikirkan isteri2 tentera yang suaminya bekerja di luar negara..tinggal berbulan - bulan ..bertahun-tahun...terus insafff.

Korang jangan boring plak ye....saya luahkan kat sini sebab saya tahu kawan2 blogger saya sangat memahami...siyes saya jauh dengan bff...bff sy sume kat KL...mane nak ada bff kat sini coz x kje...lagi 1 sy percayakan bff yg sme2 study dr matrix smpai ke U....n sy percayakan rakan blogger sy jugak...sebab kebnyakannya isteri n ibu..:) now i'm feel gooodddd


Skung da bz ngn test2/ulangkaji untuk kakak n adam...ujian bulanan n midterm..humrm minggu persekolahan adalah hari2 yg sangat sibuk buat saya...isnin-jumaat...5.30pg smpi 10mlm non stop...sabtu ahad berubah skit schedule tetapi da asik x benti plak masak ..adoiii...schedule penuh tambah2 sy perlu ontime wat keje coz kekadang ameer merengek asik nak ngempeng..so masak pon kna laju n cepat time dia tido..tq to abang ammar yang sangat behave..saaaaangaat2 sayangkan adiknya. tengahhari plak mmg saya bukan jenis tido..bila malam letih tuhan je tau..tp korang pon letih juga kan bekerja....dalam masa yang sma uruskan rumahtangga...tp pernah jugak sy terasa saya xde masa untuk diri sendiri ..n kekadang, itu yang buatkan saya rasa amat letihhhh...tp saya ikhlas sebab mereka adalah dunia saya.


Panjangnya celotehhhhhh...
Now Ammar n Ameer  sma2 flu...
sian Ameer ssh nak menyusu malam2...betul2 x sampai hati...
Ameer makin tembam skung n Abang Ammar pon semakin menjadi jadi mulut dia...
words dia skung...."ada-ada mama"(mengada- ngada mama)...comeiiii..sume org dia kta mengada- ngada..termasukla baby...ada-ada baby tu...hahaha..

Lupa la...tu hr saya ada gtau kemungkinan nak kembali bekerja....mayb bukan dalam masa yang terdekat ni.. tggu ameer besar skit ..itupon kalo perancangan nak wat biz kecik berjalan mayb saya lupakan untuk kembali menjadi pekerja...apapon saya berdoa mudah mudahan Allah murahkan rezeki kami....

Ammar yang x berapa chat sebab flu n demam sikit

layan upin2..wajib

sekodok hangit mama yang manis....:)



Bye korang..muahhh
 

©2009 da tru luv | by TNB